tisdag 30 augusti 2011

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

är en kul ungdomsbok som samtidigt berör svåra ämnen. Den handlar om snart 16-årig Alicja vars mamma kommer från Polen med allt vad det innebär av kulturkrockar och pinsamheter. Även om jag inte har en polsk mamma så kan jag känna igen mig en hel del i Alicjas kamp för självständighet. Boken handlar om hur det är att bli vuxen, att bryta sig loss från sina föräldrar (oavsett om de är polska eller svenska) och välja sin egen väg, men också om kompis- och killproblem. Alicja vill egentligen bara smälta in och vara som alla andra, men det går ganska dåligt (hon blir t.ex. arresterad, bryter ett heligt träd som påven planterat och får ett dött djur slängt på sig) och i sitt huvud skyller hon allt som går snett på sin oerhört polska mamma. Allt är skrivet på ett humoristiskt sätt, t.ex. sticker huvudpersonen ibland in små anteckningar om hur man bäst överlever en polsk mamma.
# 236: Acceptera att inte bara alla släktingar i Polen utan även polisen i Ystad behöver känna till dina hudproblem.
Alicja bor på Österlen och historien utspelar sig under ett sommarlov runt 1990.
Den rekommenderas!

/Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar