fredag 22 mars 2013

Hantera dina lån själv

Nu kan alla som går på högstadiet själva se över sina lånade böcker, hålla koll på vilka böcker man lånat och reserverat samt låna om böcker.

För att göra detta måste man logga in på Skolbibliotekens webbsök (dvs skolbibliotekskatalogen). Uppe till höger finns en ruta där man fyller i sitt användarnamn (samma som gäller för datorerna) samt en säkerhetskod (pinkod).

Alla har blivit tilldelade säkerhetskoden 1234, men denna kan man ändra när man loggat in första gången.





För att se vilka böcker du har lånat klickar du på ditt namn efter att du loggat in.
Du kommer då till en sida som kallas för Mig & Mitt. Här får du en översikt över hur många böcker som du har lånat, eventuella försenade böcker (förfallna lån) samt böcker du har reserverat. Vill du se vilka böcker du har lånat samt eventuellt låna om någon bok, så klickar du på fliken "Mina lån".
Lånar om gör du helt enkelt genom att klicka på "Låna om-knappen". Kom ihåg att du bara kan låna om samma bok 2 gånger och att om någon annan har reserverat boken så kan du inte låna om den.
Till sist : Vill du ändra din pinkod, vilket kan vara smart att göra, så gör du detta på första sidan på "Mig & Mitt"

Är du osäker på vilket användarnamn du har så kan du fråga Anna i biblioteket. Observera att även personalen på Rutsborgskolan kan kolla sina lån på det här viset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar